'Perfekte kvinder'; moder-datter-relationer. Utilstrækkelig/tilstrækkelig etc.
The power of gentle - nænsomhed
Udviklingspsykologiske teorier
Projektioner: primitiv forsvarsmekanisme og kommunikationsform hvor en person (projicøren) projicerer (egne) tanker og følelser over på en anden (recipienten) – typisk når projicøren benægter følelser/impulser hos sig selv ved at forskyde dem ud i omverden, ofte ved at overføre dem til en anden person.
'Healing through dark emotions': De mørke følelser - Sorg, Fortvivlelse, Frygt, Skam, Vrede
Transformation til frihed kan gå gennem de svære følelser
Sorg og sorgforståelse: de mange faser, at alle har deres eget tempo, at man kan søge trøst i hvad som helst … akut sorg og gammel sorg. To-spors-modellen og Johan Cullbergs kriseteori.
Vores begyndelse - om at blive til (embryologi)
Det usunde/umodne/forsmåede og det sunde/modne/selvansvarlige feminine vs. det usunde/umodne/forsmåede og det sunde/modne/selvansvarlige maskuline - i både mænd og kvinder
Øjenkontakt – i det almindelige liv og i det terapeutiske rum
at SE hinanden (øvelser i at observere og spejle, i stedet for at korrigere)
Timing
Tålmodighed som ingrediens i arbejdet med klienter, medarbejdere og os selv - tålmodighed til at blive / lytte / vente længe nok - udømmende rum - forstyrre på en kærlig måde - og være ikke-ambitiøs på egne og andres vegne
‘I det øjeblik jeg valgte at gøre noget andet …’ når vi får bevidsthed om at der er et valg/noget andet at gøre har vi mulighed for at skabe forandring - ‘kan jeg gøre noget andet lige nu?’
Copingstrategier
Feeding the hungry heart: spiseforstyrrelse som er en coping strategi og hvordan vi som terapeuter kan støtte en person der lider af en spiseforstyrrelse
Locus of evaluation … ‘the place a person makes self-value-judgements from’: External or internal. Carl Rogers introducerede dette udgangspunkt. For at sikre, at vi ser mennesker og møder dem, der hvor de er. Det kan synes naturligt og selvfølgeligt. Det er det ikke nødvendigvis. Det er væsentligt at vide, hvad et menneske dømmer sig selv ud fra. Langt de fleste har et Locus of evaluation (LoE), der er external. Og i de tilfælde er det ikke brugbart at tale med dem på måder, hvor vi regner med de er bekendt og trænet i at navigere fra et Internal LoE.
Angst - både procesarbejde (angstanfald), eksempler fra vores eget liv og Cassandras noter om de forskellige typer af angst
Manipulation
Mod - (hvad er det godt at være modig med nu?) + modet til at være os selv og det redskab vi er
Selvomsorg og self-compassion - ubetinget kærlighed ... selvregulerende/dysregulerende
Fight-flight-freeze-reaktioner
Meditation
Briksarbejde - greb - biodynamic - afferent vs. efferent
Arvæv i forbindelse med briksarbejde. Arvæv kan både være fysisk og psykisk. Et sted hvor megen traume, forskrækkelse og ubehagelige erindringer kan være indlejret - et sted hvor det ikke ‘flyder’. En terapeut kan finde ‘knuderne’/fragmenteringerne og hjælpe dem tilbage til helheden, så healing kan ske i det oprindelige og væsken igen kan strømme. En kærlig undersøgende vej ind til det ubevidste for at gøre det bevidst.
Vores egne menneskerettigheder
ATUN: Anerkende (følelsen/oplevelsen), Tillade (give plads), Undersøge (nærmere og nænsomt), Nære (behov/det der er brug for)
At holde rum uden at skulle fixe (blive længe nok, lytte længe nok)
Bæreflade (holde rum) - Vi skaber bæreflade for klienten
Sårbarhed: styrker og svagheder - villighed til at føle og mærke den …. lære at tage vare på den, være nænsom over for den (sit eget sårbare; og andres), og respondere fra sin visdom og sit hjerte.
Generationernes gentagelsestvang - generationstraumer - det som er givet videre og videre - det som ikke startede med dig - du har ansvar for at tage vare på lidelsen, men ikke leve med skylden. Det er svært, ofte umuligt at respondere, hvis vi er fedtet ind i skyldfølelse (så bliver vi i højere grad reaktive)
At opleve os selv i noget helt andet tøj end det vi ellers ville vælge
Mennesker der har præget os + BRYLLUP med os selv
Intuition
Transformation
... et udpluk af vores noter
Modul 2 At undgå er nødvendigvis ikke selvkærligt. Hold dig ikke tilbage, fordi andre gør det. Modul 3 Tag dig af dig selv: Læg mærke til dine reaktioner i alt hvad der sker omkring dig og kig på det. Fx domme, forventninger, overbevisninger, tanker, følelser mm. Det er vigtigt med hvilken bevidsthed en handling bliver gjort. Modul 4 Lad være med at gøre dig mindre, end du er. Der er langt fra at stå i sin power, til at være i sin power, og til at blive i sin power. At være hjemme hos sig selv, er at være med det der er, at acceptere det, og ikke nødvendigvis, at gå ud med det hos andre. Kan du acceptere, at det er svært at acceptere? Ting bliver ved med at dukke op, til vi har lært det. Når vi ikke ved, så lad det være. Modul 5 Fokus på følelser: * Genkend følelsen * Mærk den i kroppen, hvor sidder den? * Hvad skete der? * Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Vi har altid et valg, og det er vigtigt at være bevidst om vores valg. Når man er i gang med at lære (i gang med at blive healet), vil man opleve at komme tilbage til det gamle, men det er ofte på en ny måde, eller man kommer måske hurtigere igennem det. Lige meget hvor meget du tror du kan, så kan du meget mere end det. Modul 6 People pleasing Hvis man siger fra over for en person, og det ikke bliver respekteret, så bliver man ikke respekteret. Man kan først opnå den fulde respekt, når man kan sige fra, og stå i sig selv (uden dårlig samvittighed mm). Lad din bevidsthed blive din ven til at skabe forandringer. Tvivler du på dine egne behov, så bliver det sværere at sætte grænser. Modul 7 (Assisi) Det at observere er med til at korrigere. Lyt og observer for at finde ind til roden. Mød mennesket med de præmisser der er, i stedet for at forvente, at det er et andet sted. Bliv længe nok med det. Omfavn det, bliv ved med at komme tilbage til det. 80% observation + 20% korrektion = skaber intuitiv transformation. Bliv ved med ikke at tro at jeg ved, hvad den anden skal gøre. Holde sig nysgerrig. Hvis jeg skal ændre noget, så skal jeg blive (i jobbet, forholdet mm). Theodor: ‘hvis jeg vil ændre noget må jeg blive ellers er der ikke dialog; hvis jeg fornægter smerten i mit liv, fornægter jeg også glæden; jeg skal ikke overbevise andre om min tro, jeg skal leve i min tro; går jeg i forsvar har jeg tabt; hvis jeg vil i dialog kræver det noget af mig, at jeg er stærk nok i min tro, men ikke fortæller andre hvad de skal tro; ydmyghed er ikke at tale ned til andre, men tale med andre’ Hvor kommer du fra/hvor er du på vej hen? Modul 8 Man må godt forstyrre folk, når det kommer fra det rigtige sted. Det må ikke være for at gøre den anden forkert, men i kærlighed og med ønske om, at mødes på et nyt sted. Efferent metoder: Gøren Afferent metode: Måde hvor du lytter til kroppen – væren. Blive så stille i din krop så der er ro til at den anden kan mærke, hvad der sker i sin krop, så klientens krop selv kan finde ind til kernen/embryologien Kan jeg lytte længe nok til at klienten fortæller hvordan det er, i stedet for at jeg kommer med løsninger. At være stille længe nok – det er også en forstyrrelse. Det største man kan give et andet menneske, er at give tid, plads og rum – at se dem. Tillid – tålmodighed – timing – til stede. Modul 9 Sorgens alkymi: faser. Grundfølelser Kropsområder i forhold til følelser At gå i forsvar = at give magten fra sig From grief to gratitude … gratitude for what remains. Sammenhæng og helheder (Cassandras tekst) Modul 10 Alt flyder! Du kan ikke bade i den samme flod to gange. Derfor spørger vi igen og igen. Husk at undersøge om der er nogen hjemme der kan tage imod. Måske skal vi banke på flere gange. Arbejde med spørgsmål. Hvad kan spørgsmål gøre ved dig og for dig? Spørgsmålet sætter gang i processen, når vi lytter ind og lytter efter. Når vi svare kan det være en god øvelse at undersøge, om det nu også er svaret. Plads til at spørgsmålet kan komme senere, eller ikke behøver at komme/være der. Modul 11 Er der noget som bekymrer dig, så stop op og mærk efter; er der noget der bekymrer dig lige nu, lige her og nu? Det er der som regel ikke. Derefter findes der som regel en udvej. Der er stor frihed i ikke at skulle finde et svar – retten til at vente. Ensomhed vs. alene-hed Forbundethed vs. adskillelse Relatere i stedet for at reagere Hører til med os selv og med andre. Verden ville være et bedre sted at være, hvis vi alle var bevidste om vores værdier. Modul 12 Self-compassion. Lakmusprøve: Er der fred med det? Alle skridt er frem, også dem der fører tilbage. Husk, at se hvor du kom fra, og hvor du er nu. Det er først, når jeg acceptere alt hvad jeg er og indeholder, at jeg kan ændre mig. Indføling/medfølelse. Inderlighed, nærhed. Ja til en relation fra den bevidsthed jeg er i nu. Tage den andens oplevelse for gode vare og relatere til den. Ikke drage konklusioner. Anerkende uden at behøve være enig. Modul 13 Hvad er det helt inde, som jeg er ked af, hvad er det for et behov som jeg ikke har fået opfyldt? Hvordan har jeg erstattet det? Hvordan fodre jeg dæmonen? Hvad vil det være godt at være modig med lige nu? Stop op – mærk efter. Når man har fundet ud af, hvad man er sulten efter (hvad man mangler), så kan man nære det. Coping: Jo mindre vi føler os forsikrede/trygge i os selv, jo mere forsikring/trygge er vi nødt til at skabe/sørge vi uden for os selv. Det er bedre at blive gennemskuet end overset. Mod: kan vi komme derhen hvor vi er ligeglade med hvad der sker, fordi vi har vished om at det der skal ske vil ske. At møde enhver forhindring som en invitation. Der hvor der opstår forløsning bliver der re-etableret forbindelse til noget i os der er sandt og vi får kontakt med noget af det der er oprindeligt. Når jeg får bevidsthed om min programmering eller mit mønster så giver det mig en mulighed/frihed til at handle nænsomt på en ny måde omkring den gamle programmering. Og den ro det giver er noget man mærker. Modul 14 Det eneste vi gør, er at vi bli’r, og vi bli’r, og vi bli’r, og giver det opmærksomhed. Det holder ikke op med at være sandt, fordi det ikke bliver sagt. Venskab med frygten. Når vi (udømmende) giver frygten (følelsen) navn sådan som den er - hverken mere eller mindre - så bliver det/oplevelsen mindre personlig. Mellem to mennesker gør det en stor forskel, når det ikke handler om ‘min frygt’/historien, men mere om selve frygten. Gør det enkelt. Lade være med at lade historien. Modul 15 (Assisi) Effekten af at leve og gøre det arbejde vi gør, er ekspansion og vækst/at vi gror. Lige meget hvad jeg støder ind i, er der villighed til at være i det, og det giver næring. Når vi er forbundet til vores kvindelige væren, så ved vi, at vi ved, og det er derfra vi kan vokse. Lige meget hvad de siger, skønheden er ikke pynt, men selve livets kerne. 'Klippegrund gør foden fast, frygten flyr for håb i hast, troen står, hvor tvivlen faldt, kærlighed forsøder alt.' Livets præmis er altid to skridt frem og et tilbage. Modul 16 Indre begrænsninger vs. frihed … når vi opdager vores grænse og kan anerkende og acceptere den, stiller vi os samtidig ved indgangen/adgangen til vores frihed … ‘alle mine begrænsninger har jeg i mig selv’. Begrænsninger gør rummet mindre. Graden af hvor meget jeg kan mærke og acceptere min egen grænse er afgørende for, hvor meget frihed jeg kan opleve. (Tegning) Der hvor min grænse er, behøver ikke at begrænse mig. Hvis jeg møder mig selv og min begrænsning med kærlighed og omfavnelse kan jeg bryde/komme igennem grænsen. Og det modsatte vil kunne re-traumatisere/re-aktivere. Processen er vigtig. Handling, udefra/indefra -> reaktion, at opdage sine egne mønstre og tendenser, genkende og eje sin egen programmeringer -> så vokser vi. Hvordan tager jeg bedst vare på mig selv, når jeg bliver ramt? Det kan sætte mig selv fri, og den anden. Berolige nervesystemet på forskellig måde. Vagus-nerve-beroligelse. Co-regulating. Blive dus med mit nye ståsted/ressourcer/vished. At kunne bevare sin nysgerrighed og venlighed.